Egy őszi kuckózós könyv: Ruth Ozeki- Az idő partjain

Nem tudom ki, mi alapján szokott könyvet venni, de én kicsit egyedi módon jutottam hozzá ehhez a tüneményhez. Mivel Helsinkiben voltam, gondoltam kihasználom a kétnyelvűséget, és vadászok magamnak egy svéd nyelvű könyvet. Be is mentem az Akademiska Bokhandelbe, és bár csak 3 polcnyi svéd nyelvű könyv volt, így is megbűvölt a bőség zavara: nem tudtam választani. Amit eredetileg akartam, persze nem volt, így háromnegyed órán át tanácstalanul olvasgattam a fülszövegeket, mégse sikerült dönteni. Az ár nem volt befolyásoló tényező, mivel vastagságtól, kortól (klasszikus vagy new age könyvek) függetlenül, mindegyik pocket egységáron volt. Aztán egyszer csak a legalsó polcon megpillantottam ezt, és annyira belefeledkeztem a fülszövegbe, hogy azalatt a 2 perc alatt teljesen elfelejtettem honnan vettem el. Szóval lányos zavaromban, úgy gondoltam ha már nem tudom a helyére visszarakni, akkor ő fog velem hazajönni. Más kérdés, hogy a borítójába azóta is szerelmes vagyok, annyira jó ránézni.

Maga a tartalom se okozott csalódást. Ez nem az a típusú könyv, ami csak kívül szép, belül meg unalmas. Ami szerintem a legizgalmasabb, az az, hogy ötvözi a nyugati és távol-keleti filozófiát a kvantumfizikával, és ezzel Ozeki egyrészt bizonyítja, hogy ő nem az a "csőlátású" irodalmár, aki szerint a humán tudományok képviselőinek meg kell maradniuk a saját területükön, másrészt a természettudományos megközelítés okos húzás abból a szempontból is, hogy egy reálosabb beállítottságú ember is úgy gondolhatja, hogy kapni fog valami számára otthonos témát a regényben, így jelentősen meg lehet növelni a könyv olvasótáborát. A filozófia és a természettudományok bázisát persze a szereplők tragikomikus élettörténete adja (vagyis kiragadott életszakasza), és szerintem mind a 16 éves Nao, mind a szerző Ruth nagyon szerethető karakter, de a legszerethetőbb a szuper dédnagymama - nem akarom lelőni a poént. Négy generáció is megjelenik a könyvben, és tényleg életkortól függ, hogy az olvasó kivel tud leginkább azonosulni.

Mivel erős nők vannak túlsúlyban a szereplők közt, kicsit áthatja a könyvet a feminizmus, de nem szájbarágósan, férfiak is nyugodtan olvashatják. Aztán ott van még a jól bevált mágikus realizmus is, bár nem reflektorfényben, és olyan aktuális problémák mint a Csendes-óceáni szemétszigetek, Fukusimai atomkatasztrófa, iskolai zaklatás, és a középkorúak válsága, ami mellesleg egyre korábban jelentkezik. Az én generációmban, szerintem már a huszonévesek válságáról is tényként lehet beszélni 😏

Visszatérve, nagyon hálás vagyok, hogy a sors úgy hozta, hogy rátaláltam erre a könyvre, mivel épp egy kicsit elveszett időszakomat éltem, ami miatt nekem nagyon sokat adott a könyv. Remélem más is hasznát veszi majd.😉

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések