Hurrá, áfonyaszezon! (avagy tippek áfonyaszedéshez)

Beszereztem egy régóta áhított bogyószedőt, ami annyira nem is volt drága, és ennek örömére gondoltam, hogy megosztok pár gondolatot az áfonyaszedéssel kapcsolatban, hátha más is Északra vetődik nyáron. 

Nem tudom ti hogy vagytok vele, de én igazi rajongója vagyok a skandináv természetnek, éppen ezért az áfonyaszedés ugyanúgy szerepelt a bakancslistámon, mint az, hogy egyszer lássam az Aurora Borealist. Nos az utóbbit még nem sikerült kipipálnom, de ennek legfőbb oka az, hogy eddig mindig csak nyáron jártam Skandináviában (vagy ha télen, akkor túl délen), és ezen a nyáron úgy repül az idő, hogy észre se vettem, máris áfonyaszezon van.



1. Az időzítés
A legfőbb kérdés persze az, hogy mikor kezdődik az áfonyaszezon? Nos, erre egészen július végéig kell várni a gyümölcsszedőknek, egészen pontosan már 20-a után ki lehet kukkantani az erdőbe kék bogyók után kajtatva, és állítólag egészen augusztus közepéig, végéig teremnek a bogyók, csak számolnunk kell azzal is, hogy nem mi leszünk az egyetlen "szüretelők", főleg a forgalmasabb helyeken, így gyakran elviszik előlünk a termést.

2. Az Áfonyaerdő
Sajnos nem minden erdő van csurig áfonyával itt Északon, de szerencsére nem nehéz felismerni az igazi áfonyaerdőt (svédül blåbärskogen). Általában egy kicsit ritkásabb erdőt kell keresnünk, ahol a fenyők dominálnak, de van pár lombhullató fa is, például nyírfa. Ebben  egyrészt az a logika, hogy bejut a napfény a bokrokig, másrészt az, hogy az áfonya a kicsit savasabb talajt szereti.
Az allemansrätt értelmében egyébként bárhol szedhetsz.
 
Ilyet kell keresnünk messziről
3. Bogyószedő 2000 
Miután 1 órán keresztül megszenvedtem körülbelül 120 g áfonya leszedésével, rájöttem, miért merült fel a skandinávokban az az ötlet, hogy automatizálják, vagy legalábbis felpörgessék az áfonyaszedést egy bogyószedővel. Nem is azzal van a baj, hogy megfogja a kezed, mert azt le lehet mosni, sokkal inkább az a baj, hogy egyes bogyókat csak bizonyos szögből lehet észrevenni, éppen ezért nagyon időigényes a procedúra. Bogyószedővel viszont egyik kezeddel összefogsz egy pár ágat a bokorról, és közben a másik kezeddel végighuzogatod rajtuk a gereblyeszerű szedőt, ami összegyűjti neked a bogyókat.
Van viszont egy hátránya a bogyószedőnek: az hogy neki a méret a lényeg, vagyis szelektál. Ha éppen kevesebb eső esett, és az áfonyák kisebb szeműek, mint a gereblye fogai közti rés, akkor hiába vitted magaddal a kis kütyüdet. Elmondhatjuk, hogy 2018 nyarára nem éppen az eső volt a legjellemzőbb, így én egészen miniatűr szemekkel is találkoztam, ez persze az ízükön nem rontott.


 4. Nem minden áfonya ami kéklik
 Szedésnél azért oda kell figyelnünk a többi kék színű, mérgező bogyóra is, amik mintha direkt az áfonyabokrok közelébe telepedtek volna. Én kétfélével is találkoztam, de a másikról sajnos nincs képem. A lényeg, hogy ha túl nagy bogyó keveredett a szedésbe, akkor az mindig gyanús, és meg kell néznünk ott van e rajta az a jellegzetes kör alakú beméllyedés.
Ez nem áfonya, hanem az áfonya gonosz nagytestvére

Igazi, ehető, normál méretű áfonya
 +1 ok, amiért szeretjük: a színkavalkád





Megjegyzések

Népszerű bejegyzések