Róma - a romok városa?


Most, hogy másodszorra látogattam el Rómába kicsit más szemmel néztem rá, mint eddig. Azt is mondhatjuk, hogy a 6 évvel ezelőtti látogatásom után istenítettem, hogy micsoda szép város, és Stockholm után kiérdemelte a 2. kedvenc városom címet.

Még mindig azt mondom, hogy gyönyörű szép hely, ami tele van kultúrával, ezért legalább egyszer érdemes megnézni, de másodszorra már nem rózsaszín ködön át láttam mindent, hanem észrevettem olyan dolgokat, amikre 6 év után már nem nagyon emlékeztem.
  1. Eszméletlenül szemetes - először nem is értettem, mert nem rémlett, hogy az olaszok ennyire szemetesek lennének (a mértéken van a hangsúly, azt hogy nem osztrákok, eddig is tudtam)
  2. Itt is megvetette lábát a turisták lehúzása nevű jelenség. Nem az utcán szelfibotot áruló emberkékről beszélek, hanem a vendéglátó egységekről - tisztelet a kivételnek -, erre még később kitérek, hogy mi hol ettünk és mit ajánlok.
  3. Egy idő után minden egyforma lesz, bár ez az intenzív városnézés eredménye, amikor már annyira elfárad a szem, hogy nem lát különbséget a különböző romok és kupolás épületek közt. Arra is rájöttünk, hogy milyen algoritmus alapján készült a város: végy egy obeliszket, tedd a tér közepére egy szökőkúttal együtt, majd pár száz méterre helyezz el egy kupolás/ félkupolás épületet és tádáám. A viccet félretéve, ezek tényleg Róma védjegyei lehetnének a Colosseumon kívül.  
 Az első két negatívum persze csak a rácsodálkozás erejéig zavaró, aztán már meg is szokja az ember, tehát semmiképp nem csökkentik a római vakáció élvezeti értékét. Így már csak a harmadik pont kiküszöbölésére kell kitalálni valamit, és erre az a javaslatom, hogy ne akarj egy nap túl sok mindent megnézni, hanem néha ülj le egy parkba vagy kávézóba, és csak pihentesd a szemed. Ez nálunk nem nagyon volt megoldható, mert szombat kora délután érkeztünk és hétfő délután indultunk vissza, tehát igazából csak másfél napunk volt városnézésre, de hát mit csináljon az ember, ha így indítják a repülőgép járatokat? Igazából teljesítettük a túrát, mert majdnem mindent megnéztünk ennyi idő alatt, kivéve a vatikáni múzeumokat, csak a végére már nem tudtunk több művészetet befogadni. Szerintem pont egy nappal több kellett volna, hogy ezt nyugisabban megoldjuk.
megtaláltuk a legszemetesebb utcát

Azt is észrevettem, hogy egy csomó ismerősöm volt Rómában most januárban, ami végülis érthető, mert ilyenkor olcsóbb a repülőjegy és turistából is kevesebb van, de még mindig vannak annyian, hogy a Trevi-kúthoz csak a tömegen átverekedve tudjál lemenni és a Szent Péter bazilikához 3/4 órás sorbaállás után juss be, cserébe ezek a helyszínek rendkívül alkalmasak arra, hogy szórakozz a virágzó szelfikultúrán. Sőt még el is sajátíthatsz egyes bevált fogásokat, például, hogy hogyan kell a Trevi-kútnál pózolni és hogy hogyan fotózd le magad sorban állás közben, amikor kb annyi helyed sincsen, hogy megfordulj.

Az egyetlen rizikófaktor ilyenkor télen az időjárás lehet. Mindenki tudja, hogy a mediterrán országokban enyhe tél van, viszont ez együtt jár azzal is, hogy sokat esik. Ha éppenséggel olyan három napot fogunk ki, amikor egész nap csak esik az eső, minden elúszott volna - szó szerint, így a januári kiruccanás igényel egy kis szerencsét is. Ha viszont szerencsés vagy, akkor 3 napnyi ragyogó napsütést fogsz ki 14 fokokkal, ami annyira feldob, hogy utána visszatérve a ködös-latyakos Budapestre akut depressziós leszel.


Ami két alkalom után is elragadó Rómában, az a nyüzsgés, és a vidámság: itt valahogy a házak is olyan derűsnek tűnnek, bár valószínűleg a sárga és mahagóni árnyalatok miatt. Másrészt nagyon jó pont nálam minden mediterrán ország esetében, hogy télen-nyáron zöldek, (vagy épp sárgák...) most is csak egy-két csupasz fa volt, és teljesen úgy éreztem magam, mintha a tavaszba csöppentem volna, mert még a fővárosi olaszok is szeretik a virágokat, és kb. minden második balkon tele volt velük, a parkokban pedig szabadon röpködtek a zöld papagájok. 
Aztán ne feledkezzünk meg az olasz konyháról sem, mert ha Rómába mész, megengedett, hogy 2 napig pizzán és fagyin élj. Cserébe segítenek megspórolni a víz árát azzal, hogy ivókutakat helyeznek ki az utcákra, így elég egy üres palack, és ha megszomjazol, 200-300 méteren belül biztosan lesz egy ivókút. * Lehet, hogy a víz ára benne van, a 3,5 eurós city taxban? * Ezenkívül Róma a meglepetések városa is, mert az egy dolog, hogy a turistatérképen mely fő látványosságok vannak feltüntetve, de igazából bármelyik sarkon belebukkanhatunk valami váratlan művészeti értékkel bíró tárgyba/ épületbe pl. a Pantheon mellett van egy jópofa behajtani tilos tábla.


Mit nézz meg, az alapcsomagon (Colosseum, Forum Romanum, Vatikán és Szent Péter bazilika, Spanyol lépcső, Trevi-kút, Pantheon) kívül?

Szerintem a leglélegzetelállítóbb a kilátás tud lenni Rómában, ezt megcsodálhatod a Szent Péter bazilika kupolájáról is, de ha nem akarsz fizetni érte, akkor simán csak menj fel a Piazza del Popolon induló lépcsősoron a kilátópontig, ami a Pincio nevet kapta. Ha az ellentétes oldalról is meg akarod csodálni a várost, akkor a Piazzale Giuseppe di Garibaldihoz mássz fel Transtevere városrészben.

Egyébként erről a városrészről szokták mondani, hogy az "igazi Róma", a macskaköves, keskeny kis utcákkal, és tényleg itt éreztem igazán azt, hogy nem is Olaszország fővárosában vagyok, hanem csak egy olasz kisvárosban.  Itt megfigyelhető például a tipikus olasz teregetési technika. 😃
A művészet kedvelőinek, akik hajlandók is fizetni érte, érdemes meglátogatniuk a Villa Borghesét. Tényleg gyönyörű festmények és szobrok vannak ott, nem is beszélve az épületről.

Akik pedig egy kis nyugira vágynak, ellátogathatnak a Villa Borghese parkjába, de Transteverében is van egy botanikus kert, a L'orto Botanico di Roma. Még egy viszonylag nyugodt kis terecske a Piazza della Minerva vagy ahogy én hívom az elefántos tér a Pantheon mögött, ami valahogy kiesik a sok turista útvonalából.
 

Fun fact: Ha esetleg érdekelne, a hostelben megtudtuk, hogy a Colosseum mögött van a gay district, amin mi 2 nap alatt vagy 4-szer keresztülsétáltunk, mert útba esett a szállás felé.



 
ezt a képet pont a jobb sarokban belógó fej miatt szeretem annyira















Hol egyél, hol vegyél kaját? - avagy vendéglátóhely ajánló 

Ahogy már említettem, mi két napig pizzaszeleteken és fagyin éltünk, mellé pedig Sanpellegrino Aranciatat ittunk - ami 100x jobb mint a Fanta, szóval ha eljutsz az olaszokhoz, kérlek igyál helyettem is. 
Általános észrevétel a pizzaszeletekkel kapcsolatban, hogy a legtöbb helyen nagyon random módon határozzák meg a méret-ár arányt. Az ilyen helyeken inkább paradicsomos- sajtos pizzákat kérj, mert a sonkás pizzák elég bizarrok voltak. Én mindig paradicsomosat kértem, és megkóstolva a sonkásat hálát adtam az égnek, hogy bölcsen választottam.

Mi 3 helyen ettünk pizzát, íme a toplista:
 1. Pizza Rustica: törökök csinálják, a tésztája nem a megszokott és tocsog a sajttól, de ez volt a leglaktatóbb.
2. La Bocaccia: formabontó pizzáik vannak, például salátás, tökös, spenótos, így tényleg gasztronómiai élmény oda beülni.
3. Pizza Zazá: itt nem ajánlom a sonkásat, de a sima margherita elég finom volt.     
Gelatoooo: Csak egy helyen ettünk most fagyit, egyrészt azért tél volt, meg fájt a torkom, de ez a hely egy muszáj Rómában ⥤ Il Gelato di San Crispino. Mi vadmézeset, diós-fügéset, banánosan és citrom sorbet-osat ettünk, mindegyik isteni volt.

Róma belvárosában nincsenek nagy boltok, de én elkötelezett Conad rajongó vagyok, leginkább azért, mert az nincsen itthon, míg Tesco meg Lidl van. Egyébként a szálláshoz közeli Conadban nagyon finom szendvicseket vettünk.

Hol aludj? Ez alkalommal egy nagyon fair szállást sikerült kifognunk, ahol egyrészt tisztaság volt, másrészt kedves volt a személyzet, egy szép villában volt és a reggeli is benne volt az árban (péksüti, grapefruitlé és kávé/tea! - csak a végén derült ki, hogy nem kellett volna udvariasnak lennünk és kettőt is vehettünk volna -.-), mindezt nem túl drágán. Éppen ezért tudom ajánlani az A Casa Nostra hostelt, amit én a hostelworldn keresztül találtam, de persze ne engem okolj, ha neked más a benyomásod. (Annyit még, hogy eredetileg egy másik címre kell menned először, majd onnan átirányítanak 4 utcával arrébb az igazi szállásra, ezt jelöli a térképen a jobb oldali csillag.)



 
 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések